Satu usaha kecil untuk mempertahankan seni pantun dalam alam maya.

Usaha tangga kejayaan

2

Salam pertemuan,



Biar saya ceritakan sendiri bagaimana saya belajar merangkak dalam dunia blog.Sekarang pun masih dalam proses belajar supaya benar-benar mahir selok belok blog.Namun belum bersedia untuk ada blog yang ada hosting berbayar.Cuma pada masa akan datang saya bercadang untuk mendapat hosting dan domain di sini

Saya bermula membuat blogspot di akaun Google pada tahun 2009.Terkial-kial juga dibuatnya.Maklum sahajalah tiada pengetahuan khusus atau ilmu berkaitan.Formula biasa digunakan DIY atau Do It Yourself.Memang memakan masa yang berjam-jam.Kadang-kadang berminggu dibuatnya.Hasil agak suram.Tak cantik.Nak tahu silakan klik di sini.
Tahun 2010 sehingga 2012 saya berhenti seketika membuat blog.Mengapa begitu lama?Sebabnya saya tiada peluang untuk akses internet selepas 2010.Ada halangan terbesar yang melibatkan soal kewangan.

Kini saya kembali dalam usaha belajar supaya dapat berjaya sebagaimana blogger yang tersohor.Blogger yang sudah ada pendapatan untuk menyara kehidupan.Segala usaha saya ini telah saya rakamkan melalui beberapa pantun di bawah:


Udara segar di waktu fajar,
Menambah selera ketika makan,
Saya insan suka belajar;
Kalau salah tolong tegurkan.


Wanita seberang menjual jamu,
Jamu dimakan bersama lokan;
Baik baik mencari ilmu,
Ilmu akhirat jangan dilupakan.


Pagi-pagi ke Siburan,
Singgah lalu di taman buaya;
Blog kini menjadi sandaran,
Mencipta kejayaan di alam maya.



Related Posts On

2 comments:

  1. Kalau mahu kereta besar,
    Usah jemu cuba usahakan;
    Kalau tak tahu kita belajar,
    Menambah ilmu dan juga rakan.:D


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ke pasar mencari halia,
      Halia dibeli di kedai nyonya;
      Belajar itu amalan mulia,
      Tetap disanjung kerana ilmunya.

      Delete

Copyright © Blog Pantun Melayu

Sponsored By: GratisDesigned By: Habib Blog