Satu usaha kecil untuk mempertahankan seni pantun dalam alam maya.

0

Salam 1Malaysia,
 
Saya akan berkongsi 3 pantun untuk entri blog kali ini.Saya belum membuat pengelasan jenis pantun.Buat permulaan saya cuma campur aduk pelbagai pantun.

Untuk pengetahuan semua saya menghasilkan pantun ini dengan harapan dan niat agar warisan seni berpantun terus hidup dan subur.Jika dahulu orang berpantun secara spontan baik untuk tujuan menyindir,menegur dan menyatakan hasrat di hati.

Sekarang ini saya berusaha untuk menambah peminat pantun di alam siber.Mudah-mudahan dapat memberi manfaat kepada rantau nusantara maupun seantero dunia.

 

Mari kita hayati bersama pantun-pantun ini:
 
Ayam bertelur itik mengeram,
Kambing beranak  belakang  tabir;

Hati tenang jiwa tenteram,
Kerana zikir basah dibibir.

 

 

Gadis desa menangis kesepian,
Ditinggal kekasih tanpa pesan;

Takwa dan iman menjadi impian,
Buat bekalan di hari pembalasan.


 

Orang Kayan orang kenyah,
Berbilang bangsa adat dijulang;

Enak lauk dikunyah kunyah,
Enak kata diulang-ulang.

 

 

 

 

 
 

 

 

Related Posts On

No comments:

Post a Comment

Copyright © Blog Pantun Melayu

Sponsored By: GratisDesigned By: Habib Blog